Hur tar jag första steget?

Så, here we go; Ni ville ha tips på att gå ned i vikt. Om jag skriva ner allt jag vet lär det ta 100 år så jag får göra en "serie" med inlägg som kommer finnas under kategorin "Fit or Fat?". Första delen kommer jag tillägna er som suttit i samma sits som mig; helt otränade, omotiverade och skulle dö för en ruta choklad. Känner du igen dig? Här kommer en rad med tips till just Dig;
 
Eftersom du vill ändra dina vanor helt och hållet kan det vara lätt att vilja göra allt på samma gång och helt enkelt gå all in... Detta fixar du inte mer än en vecka, sorry. Är du som jag och vill ha resultat FORT FORT FORT?? Tyvärr, det funkar inte så. Jag har börjat inse det. Att leva hälsosamt och få en sund vikt är en livsstil och inget 2-veckors projekt. För att du ska fixa detta och inte tröttna på dina nya vanor får du helt enkelt lägga upp ett litet schema och göra små förändringar då och då.
 
Träning
- De första 2-4 veckorna kan du börja powerwalka varannan/var tredje dag. Inte varje. än. 
- Sedan kan du öka på och dra ut på en promenad varje dag. Det behöver inte vara 200 timmar, det räcker med 30-60 min. Ta med en kompis och tjöta om allt och alla. Eller ta med din/grannens hund, det blir mycket roligare! 
 
Promenader är inte en jätteansträngande träningsform vilket gör att det inte heller blir alldeles för jobbigt att komma iväg, men det gör ändå skillnad. Studier har visat att promenader nästan är lika effektivt som löpning. Så varför tvinga sig själv till att springa (som man hatar!!!) och belasta fötter/knän 4 gånger så mycket? Se bara till att du håller flåset uppe under promenaderna och variera dina rundor och gå i mycket backar. Du kan även använda stavar som aktiverar armarna, avbelastar benen och på så sätt få upp flåset ännu mer.
 
 
Kost
Samma sak gäller här; ändra inte din kost helt och hållet med en gång. Börja byta ut din brödfrukost till möjligtvis gröt med bär, ägg, the famous shake by Thilda (höhö), knäckebröd med ost, skinka, avocado... Ta och drick te också (utan socker, men gärna lite mjölk). Varm dryck gör att du håller dig mätt längre. 
 
När du börjar känna dig komfortabel med frullen kan du se över kvällsmaten också. Äter du efter klockan 19.00? Då kanske du ska tänka om; metabolismen (ämnesomsättningen) sänks under kvällen och därför ska man akta sig för att äta just under de mörka timmarna av dygnet. Försök äta något med mindre energi och så kommer du dessutom ha lättare att somna sen. Du kan till exempel äta knäckebröd med keso eller naturell youghurt med lite bär och nötter. Det är bara att kolla in den där sidan google för mer tips, där finns det mesta ;)
Och en sista sak för idag... Drick en J*vla massa vatten. Det kommer hjälpa dig otroligt mycket, men drick inte för mycket så du får vattenförgiftning (då snackar vi mer än 4 liter/dag) för då kan man tyvärr dö. Mer om vatten nån annan gång. Men "Drink water like it's your job" :) Hoppas du lärde dig något och fick ett par användbara tips, nästa inlägg kommer en annan dag (Nähä?) :))
 
Lycka till!



Jag börjar alltid min dag med gröt, bär, knäckebröd med skinka (två st knäckemackor) och ett ägg. VISST ÄR JAG DUKTIG?!

Och jag powerwalkar varenda dag samt köttar på gymmet nu!!! (träningsvärk i både armar och mage yooo)

TACK. Love you!

2012-09-26 // 23:13:14

Thilda, vet du vad!? ...du peppar mig alltid så himla mycket till att träna mer och äta sundare, och hade jag inte känt dig så kan jag nog säga att jag inte hade fått lika mycket motivation, så TAAAAAACK BÄSTA THILDA!! :D<3

2012-09-27 // 20:30:12

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


Din blogg/hemsida:


Kommentar: